ראשי תוכניות אימון סניפים הטיפ השבועי גלריית תמונות צור קשר
admin On פברואר - 1 - 2015

עידוד הילדים לשיתוף פעולה מאשר לתחרותיות יתר

משחקים ואימונים עלולים לעיתים להוות מכשול בבניית הדימוי העצמי של הילד ועלולים לגרום לחינוך לא נכון, חינוך לתחרותיות יתר, על חשבון שיתוף הפעולה. כתבתי מספר טיפים שיוכלו לעזור לכם להתמודד עם מכשול זה:

 

כאשר אתם מעירים לילד בסוף משחק- כדוגמת "כל הכבוד! ניצחת! שיחקת טוב!". נסו לא להפוך אותם למכורים לשבחים, זה עלול לגרום להם להיות תלויים בשבחים אלו ולא לקבל היטב מצב בו הם מפסידים או מצב בו הם לא מקבלים שבחים. השתמשו נכון בשבחים, במקום לעודד אותם להצליח, עודדו אותם לשיתוף פעולה "שיחקת יפה עם הילדים האחרים" או "אהבתי איך ששיתפת פעולה עם דוד"

 

אל תשוו את ילדכם למישהו אחר. מומלץ לא להשתמש במשפטים כדוגמת "חבל שאתה לא לומד מאחיך". משפטים כאלו עלולים לפגוע בדימוי העצמי של הילד – יש מישהו שהוא יותר טוב ממנו ואולי בספק אם יגיע לרמתו. אולי במקרה כזה מומלץ לגרום לשיתוף פעולה לימודי בין האחים.

 

הימנעו מהערות כלליות והערות שלילה. ילד שלא מקבל הערות ספציפיות מה הוא עשה לא בסדר, אינו יכול ללמוד מהם. כאשר אומרים לילד "זה לא בסדר להרביץ כשאתה מתעצבן" אינו יודע כיצד כן להתנהג, לכן, מומלץ להשתמש בהוראה מה כן עליו לעשות "כאשר אתה מתעצבן, תבוא ותדבר איתי". הדברים שמובנים מאליו עבורנו, אינם מובנים מאליהם עבורם.

 

יש להעריך כל מאמץ של הילד ולתת לו פידבק חיובי עבור המאמץ, גם אם במבחן התוצאה הוא לא הצליח. הילד השתדל והוא צריך ללמוד מכם  שלא תמיד מצליחים בהכרח וזה יכול להיות כרוך באימונים רבים, לכן חשוב לפדבק את הילד באופן חיובי-על מנת להוסיף לו מוטיבציה להמשיך ולהתאמן.

 

יש להבחין בין נקודת מבטו של הילד לנקודת מבטכם. ייתכן כי הילד הפסיד במשחק ועבורכם זה "סתם" ולא סיפור כל כך גדול, כי זה רק משחק. עבור הילד, המשחק יכול להיות בעל משמעות ענקית והפסד בו עלול להיות סיפור גדול. הימנעו ממשפטים כדוגמת "לא קרה כלום, זה רק משחק". ילדים עלולים לקרוא את המשפט הנ"ל כזלזול ואי יכולת להבין אותם. השתדלו לעזור לו להתמודד עם רגשותיו על ידי נחמה, עידוד והזדהות.

 

אל תקחו מילדכם את ההזדמנות ללמוד. לעיתים, בעת משחק, אנחנו עלולים לנהוג בחוסר סבלנות עקב התמהמהות ארוכה מדי של הילד ולומר לומר לו "בוא אני אעשה זאת במקומך, בוא אני אראה לך איך לעשות את זה". הילד עלול לאבד מהבטחון האישי שלו ומתחושת העצמאות. אפשרו לילד ללמוד בעצמו ועל בשרו כיצד לעשות זאת. היו שם לצידו לטובת זריקת רמזים או שאלות מנחות ברגע שיצטרך, אך אל תקחו לו את עצמאותו.