ראשי תוכניות אימון סניפים הטיפ השבועי גלריית תמונות צור קשר
admin On נובמבר - 30 - 2014

הטיפ של היום נועד לשבור מיתוס העוסק בשאלה האם צמחוניים פוגעים ביכולת שלהם לפתח שרירים ולהיכנס לכושר בגלל מחסור בחלבונים.

 

מתברר שמי שעובר לצמחונות, אינו מבטל את יכולתיו. ישנה רשימה של ספורטאים צמחוניים כדוגמת קרל לואיס, ביל וולטון, ואפילו טניסאים: מרטינה נברטילובה, איבאן לנדל ובוריס בקר. המיתוס הנ"ל מבוסס על המחשבה כי הימנעות מסוג אוכל מסויים גורמת לחסכים תזונתיים שאנחנו זקוקים להם.

 

פחמימות, שומנים  וקלוריות הם חלק חשוב ונכבד בתזונת הספורטאים, מרכיבים שאפשר למצוא אותם באורז, פסטה, קטניות, לחם ועוד. מקור לשומן הוא זרעי פשתן, אבוקדו, אגוזים, שמנים שונים, אומגה 3. לחלבון, המורכב מחומצות אמינו, יש תפקיד חשוב מאוד בבניית השריר. הנטייה להאמין שיש פגיעה בבניית השריר נובעת מהמחשבה שמחסור בחלבון מן החי מהווה מחסור בחלבון כלל, אך יש לשים לב כי גם צריכת חלבון שמקורו מן הצומח מספקת את כמות החלבון הנדרשת. כמות מספקת של פחמימות ושומנים עוזרת להתאוששות הגוף ולתחזוקתו. ניתן למצוא אותם בקטניות, טופו, סויה, דגנים, אגוזים למיניהם ועוד. יש לשים לב לא לאכול חלבון עודף, מעבר לצריכה המומלצת לכם, חלבון זה מפונה דרך הכליות ואינו נספג, הוא לא יעשה את העבודה.

 

הברזל הוא בעל תפקיד לקשור את החמצן לרקמות הגוף (ובין היתר לשרירים, הזקוקים לחמצן כחלק מתהליך הבנייה). ישנה נטייה מבוססת להאמין שצמחונות פוגעת ברמת הברזל בדם. זהו דבר נכון, שכן הברזל שמקורו בחי נספג טוב יותר, אך אפשר להתגבר גם על בעיה זו. צריכה מוגברת של מוצרים המכילים ברזל תתרום וזאת בשילוב של מזונות המכילים ויטמין C המשפר את ספיגתו בדם. דוגמאות: תרד, סויה, טחינה, זרעי פשתן ועוד

 

למזון שאינו מן החי יש חשיבות גדולה, הן לצמחונים והן לאוכלי בשר, בבניית הגוף ובסיפוק כל המרכיבים הדרושים לקיום הגוף. לאלו שאינם טבעונים, יכולים לצרוך גם ביצים ומוצרי חלב. כמו כן, מומלץ גם לספורטאים אוכלי הבשר להרבות באכילת מאכלים אלו כדי לתרום להתפתחות ולבנייה תקינה של השרירים.